Monday 2 September 2013

MELUAT DENGAN RESDUNG!

Salam. Rasa rasanya hampir semua orang dalam MALAYSIA  ni ada resdung. Bezanya sikit atau banyak ja..Mai kot mana resdung ni? Sampaikan kena pantang makan seafood. Oh tidak...nikmat tu makan seafood =)..Penah tak dengar mencegah lebih baik daripada merawat. Dalam erti kata lain kita elakkan dari terkena resdung yang lebih teruk lagi.

Apa itu resdung??

Resdung(sinusitis) adalah radang pada lapisan rongga hidung yang memiliki beberapa pasangan iaitu frontal, ethmoid, maxillary dan sphenoif.

Punca resdung??Alahan. Iaitu terhadap jenis makanan tertentu, habuk, parasit (demodex) dan kutu. Apabila
anda mengalami alahan, daging yang bertindak sebagai penapis udara di dalam hidung akan membengkak. Seterusnya, ia menyebabkan pergerakan udara tak dapat dikeluarkan. Jika udara tu tak dapat keluar dari hidung kita, ia akan terkumpul la kat dalam tu. Kesannya, kulat akan tumbuh dan kawasan dalam hidung menjadi semakin membengkak. Sesiapa yang pernah alami resdung tahap kritikal ni mesti tau kan betapa sakitnya!

Lebih parah lagi, resdung ni boleh merebak ke bahagian mata. Akibatnya, anda boleh hilang deria penglihatan dan ia juga boleh menjangkiti otak. Sebab tu kena cegah betul betul. Jangan biar kita sebagai manusia hilang nikmat penglihatan. Kena betul jaga penglihatan kita. Kan sebelum ni nur ada cakap pasal penjagaan mata. =) lupa? Ni link penjagaan mata http://nurifahealthy.blogspot.com/2013/09/mata-anugerah-terindah.html

Petua mencegah resdung dari terus merebak

1. Elakkan daripada memelihara binatang berbulu kat dalam rumah seperti kucing dan arnab.
2. Jangan menggunakan sarung bantal, cadar dan selimut yang diperbuat daripada bulu binatang. Untuk hasil yang lebih baik, cuci sarung bantal, cadar dan selimut tadi dengan air panas. Tujuannya untuk membunuh serangga dan pepijat.
3.Ringankan tangan anda untuk membersihkan karpet/permaidani. Kalau perlu, gunakan penyedut hampagas (vacuum cleaner) yang berkualiti tinggi.
4. Kalau anda nak mengemas rumah, pakailah penutup hidung. Bukan pakai ketika musim jerebu jer.
5. Minum air suam/mineral dengan kadar yang banyak. Bagus juga kalau anda amalkan minum sup panas.
6. Selalulah lap muka anda dengan menggunakan tuala yang dibasahkan dengan air suam.Lebih baik kalau anda sampai jer ke rumah, terus basuh muka. Maklumlah, kat luar tu kan banyak habuk dll.
7. Kalau anda ada alahan terhadap jenis makanan tertentu (contohnya makanan laut), janganlah makan makanan tu.
Tapi kan kawan kawan, takkan nak telan je air liur kalau ahli keluarga atau kawan kawan makan makanan laut depan kita?? AISHHHH... rugi tau..sedappppppp. Nur memang tak ada pantang makanan laut ni. Pantang tengok ja. Sebab memang tak ada masalah resdung teruk. Bersin pagi pagi tu ada la sikit sikit. Boleh handle lagi =)
Nak tau set RESDUNG SHAKLEE? Lepas ambil set resdung ni, InsyaALLAH boleh join makan makanan laut sama sama dengan penggemar SEAFOOD OK!!


No comments:

Post a Comment